دوشنبه , مهر ۱۰ ۱۳۹۶
خانه / بازاریابی و فروش / استراتژی بازاریابی اینترنتی / وظایف موتورهای جست وجو و شیوه عملکرد آنها :

وظایف موتورهای جست وجو و شیوه عملکرد آنها :

شیوه عملکرد موتورهای جستجو
تفاوت های در شیوه عملکرد موتورهای جستجو مختلف وجود دارد، اما همه آن ها ۳ وظیفه اصل را انجام می دهند:
۱) در اینترنت، یا بخش ها برگزیده ای از اینترنت، براساس کلمات مهم جستجو را انجام می دهند.
۲) یک فهرست از کلمات و مکان هایی که پیداکرده اند تهیه می کنند.
۳) این امکان را برا کاربران فراهم می کنند تا کلمات یا مجموعه از کلمات مورد نظر خود را که در فهرست یافت می شود جستجو کنند.

موتورهای جستجو اولیه
موتورهای جستجو اولیه یک فهرست شامل تنها چند صدهزار صفحه و فایل نگهدار می کردند و در روز شاید یک یا ۲هزار بازدید کننده داشتند. امروزه یک موتور جستجو خوب، صدها میلیون صفحه را فهرست می کند و در روز پاسخگو ده ها میلیون جستجو کننده است. حالا باید ببینیم چگونه این مسئولیت مهم انجام می شود و چگونه موتورهای جستجو اینترنت، بخش ها مختلف را به کار می گیرند تا ما بتوانیم اطلاعات مورد نیاز خود را در اینترنت بیابیم. در جستجو میان صدها میلیون صفحه قبل از این که یک موتور جستجوگر بتواند به شما بگوید که یک فایل در کجا قرار دارد، باید آن فایل پیدا شود.

روبات عنکبوتی
یک موتور جستجوگر برا یافتن اطلاعات از میان صدها میلیون صفحه که در شبکه اینترنت وجود دارد، روبات نرم افزار خاص به نام اسپایدر(عنکبوت) را به کار م گیرد تا فهرستی از کلمات را که در سایت ها اینترنت یافت می شود ایجاد کند. فرآیند که یک اسپایدر فهرست خود را ایجاد می کند، Web crawling نامیده می شود. برای ایجاد و نگهدار یک فهرست مفید و مناسب از کلمات، یک اسپایدر موتور جستجوگر باید صفحات بسیار زیاد را بررس کند. حال سوالی که این جا پیش می آید این است که چگونه هر اسپایدر مسیر خود را در اینترنت آغاز می کند؟ در پاسخ باید گفت که به طور معمول نقطه شروع، فهرستی از صفحات است که توسط سرورها زیاد استفاده می شود و همچنین صفحات که معروف تر است.

طرز عملکرد
اسپایدر از یک سایت عموم شروع می شود و کلمات موجود در صفحات آن را فهرست می کند و هر لینک را که در آن سایت یافت می شود دنبال می کند. به این طریق سیستم جست وجوگر به سرعت شروع به حرکت می کند و در بخش های که بیشتر از همه مورد استفاده قرار می گیرد، حرکت می کند.برای نمونه گوگل به عنوان یک موتور جست و جوگر علم آغاز به کار کرد. سرج برین و لورنس پیج از مدیران گوگل بیان کردند که اسپایدرها سیستم آن ها با چه سرعت می تواند کار کند. آن ها سیستم اولیه خود را به گونه ای ساختند که از چندین اسپایدر استفاده کند، که به طور معمول ۳ تا در یک زمان بود.در گوگل هر اسپایدر می توانست به حدود ۳۰۰ صفحه شبکه که در یک زمان باز بود اتصال برقرار کند. در بهترین عملکرد خود، با استفاده از ۴ اسپایدر، این سیستم می توانست در هر ثانیه به ۱۰۰ صفحه متصل باشد. زمان که اسپایدر گوگل یک صفحه HTML را مشاهده می کرد، به ۲ نکته توجه می کرد: کلمات درون صفحه، که در کدام مکان کلمات پیدا شده است و کلمات که در عنوان اصلی یا عناوین فرع و یا سایر موقعیت های که دارای اهمیت نسب است، قرار دارد که برای جستجو بعد کاربر مورد توجه خاص قرار می گرفت.اسپایدر گوگل هر کلمه معنی دار در صفحه را فهرست و از کلمات the، an و a صرف نظر می کرد. دیگر اسپایدرها از روش های متفاوت استفاده می کردند. در کل تمام این روش ها سعی می کند تا عملکرد اسپایدر را سریع تر کند و به کاربران اجازه بدهد تا با کارای بهتر جستجو کنند.به عنوان مثال، بعض اسپایدرها کلمات را که در عنوان ها، عنوان ها فرع و لینک ها وجود دارد یا کلمات که بارها در صفحه تکرار می شود فهرست می کنند؛ سایت Lycos از این روش استفاده می کند. سایر سیستم ها، از قبیل AltaVista، هر کلمه در صفحه، شامل the ، an و a و سایر کلمات را که بی اهمیت است هم فهرست می کنند.

ایجاد فهرست
زمان که اسپایدرها وظیفه یافتن اطلاعات از صفحات اینترنت را به اتمام رساندند موتور جست و جو باید این اطلاعات را به شکل که مفید است، ذخیره کند (البته باید در نظر داشت که این وظیفه هرگز تمام نم شود، خاصیت تغییر دائم اینترنت به این معن است که اسپایدرها همیشه در حال حرکت و جست وجو هستند). ۲ مولفه کلید برا در دسترس قرار دادن اطلاعات جمع آور شده برا کاربران وجود دارد: اطلاعات ذخیره شده با داده ها و روش که توسط آن اطلاعات فهرست م شود. در آسان ترین حالت، موتور جست و جوگر م تواند تنها کلمه و URL را ذخیره کند. در حقیقت، این روش برا موتور با کاربرد محدود است، زیرا در این حالت راه وجود ندارد برا این که تعیین کند آیا کلمه در بخش مهم یا بخش بی اهمیت از صفحه استفاده شده است، آیا کلمه تنها یک بار یا چندین مرتبه تکرار شده است یا صفحه لینک های به صفحات دیگر دارد که شامل آن کلمه است. به عبارت دیگر راه برا ایجاد فهرستی رتبه بندی شده که تلاش می کند تا مفیدترین و بهترین صفحات را در بالای فهرست نتایج جستجو قرار بدهد، وجود ندارد.

حرکت به سوی کارایی بهتر
برای به دست آوردن نتایج بهتر، بیشتر موتورهای جست وجو اطلاعات بیشتری علاوه بر کلمه و URL ذخیره می کنند. موتور ممکن است تعداد دفعات را که کلمه در صفحه تکرار شده است ذخیره کند، یا ممکن است مقدار را به هر ورود اختصاص بدهد و زمان که کلمات در عناوین، عنوان ها فرع و لینک ها ظاهر می شود ارزش اختصاص یافته به آن ها بیشتر می شود. هر موتور جست وجوگر تجاری، فرمول متفاوت برای ارزش گذاری کلمات فهرست خود دارد. این مسئله یکی از دلایل است که موجب می شود جست وجوی یک کلمه در موتورهای جست وجوگر متفاوت، فهرست ها متفاوت را ارائه بدهد و صفحات با ترتیب ها متفاوت ارائه شود. داده ها برای صرفه جویی در فضا ذخیره سازی رمزگذاری می شود. به عنوان مثال در صفحه گوگل اطلاعات از قبیل این که آیا کلمه با حروف بزرگ بوده است، اندازه فونت آن، موقعیت کلمه و سایر اطلاعات که به رتبه بندی آن کمک می کند به صورت بیت و بایت ذخیره می کند، در نتیجه میزان بسیار زیادی از داده ها می تواند به شکل بسیار فشرده ا ذخیره شود. بعد از این که اطلاعات فشرده شد، برای فهرست شدن آماده است. هدف از ایجاد یک فهرست این است که باعث شود تا بتوانیم اطلاعات را با سریع ترین حالت ممکن پیدا کنیم.

ایجاد فهرست وب سایت ها
به طور کلی، تنها چند راه برا ایجاد فهرست وجود دارد، اما یک از مهم ترین و موثرترین روش ها، ایجاد جدول hash است. در این روش فرمول به کار می رود تا به هر کلمه یک ارزش عدد اختصاص دهد. پرسش و جست وجو انجام شده در این روش توسط کاربر خیل ساده است، حتی یک کلمه. برای پرسش ها پیچیده تر لازم است تا از عملگرهای بولین (AND ORNOT NEAR) استفاده کرد تا بتوان شرایط جست وجو را گسترش داد. به طور خلاصه عملکرد یک موتور جست وجو به این صورت است: نرم افزار اسپایدر با جست وجو در سایت ها مختلف فهرستی از کلمات و مکانی که قرار دارد فراهم می کند، سپس بر اساس سیستم ارزش گذار خود فهرست رتبه بندی شده تهیه، داده ها را رمزگذاری و سرانجام اطلاعات را برای دسترسی کاربران ذخیره می کند.در جست وجوهای که از عملگرها بولین استفاده می شود،جست وجوها لفظ است. موتور به طور دقیق همان کلمات یا عبارت را که وارد شده است جست وجو م کند. زمان که کلمات ورود دارا چندین معن است، جست وجو صحیح آن ها مشکل است. در این حالت، اگر برا شما تنها یک از معان آن کلمه مهم باشد، شما نم خواهید سایر صفحات را که شامل معان دیگر کلمه است ببینید، م توانید یک جست و جو لفظ ایجاد کنید که تا حدود معن ها ناخواسته را حذف کند، اما بهتر این بود که خود موتور جست وجو م توانست این کار را انجام بدهد. یک از حوزه ها تحقیق در موتورها جست و جوگر، جست و جو براساس مفهوم است. در یک موتور جست وجوگر مبتن بر مفهوم، اطلاعات ذخیره شده برا هر صفحه، بیشتر است. هنوز بسیار از گروه ها تلاش م کنند تا نتایج و عملکرد این نوع از موتورها جست و جو را افزایش دهند. قلمرو دیگر که پژوهش گران درباره آن تلاش م کنند، پرسش ها به زبان طبیع نامیده می شود.

منبع: سایت راتین

درباره ی amirhossein_shirdelan

همچنین ببینید

۷ حقیقت بازاریابی که مدیران کسب‌و‌کار باید بدانند

اگر از ۲۰ مدیر در حوزه کسب‌وکار بخواهید بازاریابی را توضیح دهند، مطمئنا با ۲۰ …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *